O projekte obchvatu Bratislavy by mala rozhodnúť až nová vláda, ktorá vzíde po marcových voľbách

Ministerstvo dopravy dnes oznámilo výsledok súťaže na projekt obchvatu Bratislavy. Hoci je výsledná cena, oproti štúdii realizovateľnosti, ktorú schválila vláda Roberta Fica skoro tretinová, je veľmi dôležité, aby o tomto projekte prebehla vo verejnosti odborná diskusia. Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo dopravy napríklad deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude šesť jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len štyri. Aj pre tieto zmenené podmienky je potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu.
V minulosti sa podobné rozhodnutia o výstavbe formou PPP na úsekoch diaľnice D1, za prvej vlády Roberta Fica, ukázali ako zmanipulované a nevýhodné pre naše verejné financie. Preto boli exministrom dopravy Jánom Figeľom zastavené. Následným financovaním z fondov EU sa ušetrilo len na stavebných nákladov 2 miliardy eur!
V porovnaní s dnes oznámenou víťaznou cenou za 60 kilometrov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v ročnej splátke 56 mil. eur, sa javí ročná splátka 125 mil. eur. za prevádzku PPP projektu R1 Pribina v dĺžke 50 km, ako čistá zlodejina, ktorú budú musieť splácať občania Slovenska najbližších 30 rokov!
Ak vláda Roberta Fica nemá čo skrývať pri projekte obchvatu Bratislavy, tak by mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania projektu D4 a R7. Čas do marcových parlamentných volieb je príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie bolo dostatočne primerané k dopadu na naše verejné výdavky na ďalších 30 rokov. Preto o spôsobe financovania obchvatu Bratislavy by mala po zrelom uvážení rozhodnúť až nová vláda, ktorá na Slovensku vznikne po marcových parlamentných voľbách.
Pavol Zajac
poslanec NR SR a podpredseda KDH